Πέμπτη, 3 Απριλίου 2014

Επικοινωνία: Ανιδιοτελής Προσφορά ή Εξαπάτηση;


Επικοινωνία: Ανιδιοτελής Προσφορά ή Εξαπάτηση; Σχέσεις Κοινωνία ΕυθύνηΗ επικοινωνία είναι η έμφυτη τάση κάθε ανθρώπου να εξωτερικεύει με διάφορους τρόπους τις σκέψεις του και τα συναισθήματα του. Χάριν αυτής της αιτίας κατόρθωσε να αξιοποιήσει τις φωνητικές του χορδές, αρχικά βγάζοντας κραυγές και με την εξέλιξη των χρόνων «ανακάλυψε» την προφορική ομιλία, δηλαδή πολυσύνθετες σε δομή και πλούτο γλωσσικές διαλέκτους, μέσα από τις οποίες εκφράζονται και αναλύονται πολυσύνθετες έννοιες και αξίες, συναισθήματα καθώς και οποιοδήποτε εκλαμβάνον εξωτερικό ερέθισμα.

Ο προφορικός λόγος δεν είναι όμως ο μοναδικός τρόπος επικοινωνίας, υπάρχουν επίσης και οι εξής:
·        Γραπτός λόγος
·        Γλώσσα του σώματος
·        Μορφές τέχνης (ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία κτλ)

Ο προφορικός λόγος είναι η «δημοφιλέστερη» μορφή επικοινωνίας για τον σύγχρονο άνθρωπο. Επίσης είναι η διαφορά μας από τα άλλα είδη του ζωικού βασιλείου. Ουσιαστικά ήταν το μέσο για να συγκροτηθούν οργανωμένες κοινωνίες.  Μέσα από την επικοινωνία στην ουσία το ανθρώπινο ον αυτοοργανώνεται, αυτοεκφράζεται και αυτοδιαθέτει την ύπαρξή του.


Τελικά, όμως, πόσο πραγματικά, στα σοβαρά, λαμβάνουμε υπ’ όψιν την Προφορική Επικοινωνία;

Με νεότερες μελέτες έχει διαπιστωθεί ότι στην Προφορική Επικοινωνία λαμβάνουμε υπ’ όψιν σε ελάχιστα μικρό ποσοστό την ορθότητα των επιχειρημάτων!
 
Δυστυχώς τα χαρακτηριστικά που επηρεάζουν την κρίση μας είναι:
·       Η ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ: Ως καλή εξωτερική εμφάνιση δεν λογίζεται η ομορφιά, αλλά το κοινωνικό Status του ομιλητή και το πόσο παραπέμπει η ενδυματολογική-στυλιστική του εμφάνιση με  κοινή προς εμάς κοινωνική, πολιτισμική και ιδεολογική καταβολή. Επίσης παραπέμπουν και στοιχεία που δεν φαίνονται στην εμφάνισή του αλλά «εκπέμπονται», όπως η εμπιστοσύνη, το κύρος, ο σεβασμός ή αξιοπιστία, χαρακτηριστικά του ομιλητή, που εκπορεύονται από την «ψυχοσυναισθηματική» δυναμική του.
·       Η ΤΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ: Παρατηρούμε όταν τείνει ο ομιλητής να εκφράζεται με ένταση και δυναμική τείνουμε να τον λαμβάνουμε περισσότερο υπ’ όψιν.
 
Αν όμως η επιτυχία της μετάδοσης του «μηνύματος» δεν εξασφαλίζεται από την ορθότητα των επιχειρημάτων αλλά από την «ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ», τότε γεννιούνται τα εξής ερωτήματα:
 ·    Πόσο τελικά εξαπατόμαστε από τους διάφορους «δημαγωγούς»;
 ·    Πόσο εξαπατούμε τους άλλους, για ατομικό μας όφελος;


H επικοινωνία δεν είναι μία απλή υπόθεση. Ο τρόπος, ανά τους αιώνες, που επικοινωνούμε, εκτός από την κοινωνική, πολιτισμική, ιδεολογική καταβολή μας, εξαρτάται από την «ψυχοσυναισθηματική» δυναμική μας. H ικανότητα μετάδοσης και αποκωδικοποίησης του «προφορικού μηνύματος» υποδηλώνει το επίπεδο της αντίληψής μας. Η ποιότητα όμως της επικοινωνίας που επιλέγουμε, φανερώνει την ηθική μας.


Μπορούμε να αξιολογήσουμε την ηθική μας μέσα από την επικοινωνία, γι’ αυτό σας παροτρύνω να αναλογιστείτε:
·  Πόσο συχνά εκφράζουμε τις σκέψεις μας;
·  Εκφράζουμε τα συναισθήματά μας;
·  Τα λόγια μας έρχονται σε ταύτιση με τις πράξεις μας;
·  Επιθυμούμε να εξαπατήσουμε ή να προσφέρουμε;
· Η ομιλία μας χαρακτηρίζεται από κενότητα και ψεύτικες υποθέσεις ή φέρουν την δυναμική της «Υλοποίησης των Ιδεών»;


Επικοινωνώ σημαίνει μοιράζομαι!
Επικοινωνώ σημαίνει Δημιουργώ!


Ιωάννης Στρέζος
Λαμπαterre Βlog


ΛΑMΠΑΤΕΡ - Σχεσεις

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ:


Σχέσεις: 20 πράγματα για τα οποία
πρέπει να σταματήσετε να απολογείστε!
Δημοσίευση σχολίου