Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2014

Η «δική μας» Σκωτία

Η «δική μας» Σκωτία. Κοινά Σκωτίας Ελλάδας. Skotia Ellada

Ήταν το 2001 όταν πήγα για πρώτη φορά στη Σκωτία επηρεασμένος από την ταινία Braveheart. Ήμουν ήδη 3 χρόνια στην Αγγλία για σπουδές και είχα εξοικειωθεί με τη ζωή και τον κόσμο στη Μ. Βρετανία και όμως εκεί ένιωσα κάτι διαφορετικό, κάτι τόσο αμυδρό που όταν το σκεφτόμουν εξαφανιζόταν! Αυτό ήταν αρκετό για μένα ώστε να επιδιώξω να κάνω εκεί ένα μεταπτυχιακό.

Υπάρχουν πολλοί και καλοί οδηγοί για να ταξιδέψει κανείς στη Σκωτία. Σκοπός μου δεν είναι να δώσω ταξιδιωτικές οδηγίες αλλά να εκφράσω τα συναισθήματα που μου δημιούργησε η διαμονή μου στη χώρα αυτή.

Ως Έλληνας λοιπόν στη Σκωτία άρχισα να βλέπω μπροστά μου σημάδια που μου θύμιζαν πολύ την Ελλάδα, κάποια από τα οποία μπορεί κάποιος να χαρακτηρίσει ως εντελώς ασύνδετες συμπτώσεις, που όμως μετέτρεψε στο δικό μου μυαλό τη χώρα αυτή σε ένα alter ego της Ελλάδας. Δυο χώρες με πολλά κοινά αλλά και αντιθέσεις που κάνουν τη μία να καθρεπτίζει την άλλη.

Το πιο απλό παράδειγμα είναι το ελληνικό όνομα της χώρας που πηγάζει από τη λέξη σκότος και χαρακτηρίζει τη σχεδόν μόνιμη συννεφιά που υπάρχει εκεί. Κάτι εντελώς αντίθετο δηλαδή με την Ελλάδα!

Συνεχίζοντας να παρατηρώ, είδα ότι η χώρα αυτή βρίσκεται γεωγραφικά διαμετρικά αντίθετα με την Ελλάδα στην Ευρώπη, σαν η ήπειρος να ξεκινάει από τη μία και να τελειώνει στην άλλη.

Η «δική μας» Σκωτία. Κοινά Σκωτίας Ελλάδας. Skotia Ellada


Η «δική μας» Σκωτία. Κοινά Σκωτίας Ελλάδας. Skotia ElladaΤο πιο εμφανές βέβαια είναι η σημαία…








Η «δική μας» Σκωτία. Κοινά Σκωτίας Ελλάδας. Skotia Ellada






…σας θυμίζει κάτι;


Πέρα όπως από τις αντιθέσεις υπάρχουν και τα κοινά όπως οι αγώνες ανεξαρτησίας των δύο λαών. Οι Έλληνες πέρασαν κάποιους αιώνες υπόδουλοι των Οθωμανών όπως και οι Σκωτσέζοι υποδουλώθηκαν από τους Άγγλους. Η ιστορία και των δύο λαών χαρακτηρίζεται από πράξεις μεγάλης ανδρείας και αυταπάρνησης αλλά και προδοσίες, εσωτερικές διαμάχες και παρεμβάσεις ξένων δυνάμεων.

Βλέποντας τέτοια σημάδια η λογική μου άρχισε να διαμαρτύρεται και να κατηγορεί τη φαντασία μου για όλα αυτά. Μου έλεγε ότι όλα αυτά είναι συμπτώσεις και παιχνίδια τη φαντασίας μου. Τι σημαίνει δηλαδή ότι οι Έλληνες φόρεσαν φουστανέλα ενώ οι Σκωτσέζοι φορούν ακόμα και σήμερα το κιλτ; Δεν υπάρχει καμία ιστορική απόδειξη ότι αυτά συνδέονται με κάποιο τρόπο!

Έλα όμως που τη σύνδεση αυτή δεν την είδα μόνο εγώ. Πολύ πριν από εμένα την είδαν οι ίδιοι οι Σκωτσέζοι ονομάζοντας το Εδιμβούργο «Η Αθήνα του Βορρά» ή «Μοντέρνα Αθήνα»!

Το παρακάτω δεν βρίσκεται στην Αθήνα αλλά στο Carlton Hill στο Εδιμβούργο. 

Η «δική μας» Σκωτία. Κοινά Σκωτίας Ελλάδας. Skotia Ellada

Βλέποντας όλα αυτά και η λογική μου άρχισε να πείθεται ότι κάποια μακρινή συγγένεια πρέπει να έχουμε με αυτόν τον τόπο, αλλά όχι εντελώς. Χρειαζόταν κάτι ακόμα. Αυτό το κάτι το βρήκα στο ίντερνετ.

«…μία λέξη/έννοια η οποία σημαίνει πολλά για τούς Σκώτους, ακόμη και σήμερα, είναι η λέξη «CLAN» πού σημαίνει «γένος» και αναφέρεται στα πανάρχαια γένη από τα οποία υπερηφανεύονται ότι προέρχονται και συγκεκριμενοποιούνται με το χαρακτηριστικό πρόθεμα «ΜΑC». (Λ.χ. Μάκ Γκρέγκορ, Μακ Ντόναλντ, Μάκ Φάρλαντ, Μάκ Ιντος, Μάκ Ιντάϊρ, Μάκ Ντούγκαλ, Μάκ Φέρσον κ.ο.κ.)

Όμως, …στην ανάλυση Πελασγικής επιγραφής πού βρέθηκε στην Κρήτη, εντοπίζονται τα ακόλουθα :

Στην Πελασγική γλώσσα «Κλαν» = κλώνος, μεταφορικά υιός, Ελληνικά κέλωρ και -κλέης εν τοίς Ηρακλέης = Ηρακλής, υιός τής Ηρας…

Επομένως, η λέξη/έννοια πού προσδιορίζει «καταγωγικώς» τά γένη των Σκώτων, τα περίφημα CLAN’S -δηλαδή τούς «κλώνους» τους- είναι πολύ σημαντική για να είναι τυχαία, προφανώς δε «κληρονομήθηκε» και αυτή από Έλληνες θαλασσοπόρους…»

Το τι επιλέγει να πιστέψει ο καθένας είναι προσωπικό του θέμα. Όμως όπως λένε οι Σκωτσέζοι:
There's aye some water whaur the stirkie… ή πιο απλά δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά.

Εγώ είμαι πεπεισμένος ότι κάποιος από τους μακρινούς παππούδες μου είχε κάποτε περπατήσει στη χώρα αυτή. Ακόμα και αυτό να μην ισχύει όμως, είναι μία χώρα που αξίζει να επισκεφτεί κάποιος.


Χάρης Χριστοδούλου

ΠΗΓΕΣ:
http://www.kossivakis.gr
Χάρης Χριστοδούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια: